Een restaurant in de Chinese provincie Heilongjiang heeft zowel de kok als de kelner vervangen door een robot.

Een restaurant in het uiterste noordoosten van China onderscheidt zich niet vanwege de keuken, maar door het personeel. De eigenaar laat een robot wokken, en ook het bedienen van de klant gebeurt deels door een robot.

Hoewel de eigenaar in dit filmpje van de BBC stelt dat het hem veel aan personeelskosten scheelt, lijkt het vooralsnog vooral een marketingstunt. Want het mengen van de ingrediënten is nog altijd mensenwerk.

Mens nog nodig

Ook bij de bediening is de mens nog niet helemaal uitgerangeerd. Een van de personeelsleden drukt elke  keer op een knop om de robot te laten bij welke tafel hij een gerecht moet brengen. De gast moet ook aan de bak. De robot rijdt tot aan je tafel, maar je moet de gerechten zelf uit de handen van de robot pakken.

Toch krijgen de gasten hier misschien wel een glimp van het restaurant van de toekomst. Onderzoekers van Oxford University maakten een model waarmee ze konden inschatten hoe groot de kans was dat een baan in de toekomst vervangen zou kunnen worden door een computer of robot. Kelner stond hoog op het lijstje bedreigde beroepen.

Lees ook

Robot rukt op in China vanwege hoge lonen aan de kust

Hendrik Oude Nijhuis: op rukkende robot dwingt ons tot ondernemerschap

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl